Nälän runtelema Kahari – Johdanto

Finpyyn kylän kantatilan Kaharin varhaisemmat vaiheet ovat olleet tietämättömät. Niinpä puheenjohtaja tiedusteli, josko ryhtyisin sen selvittelyyn.

Tiesin entuudestaan, että Finpyyn tapaisen kylän tilojen vaiheiden tutkimien koskien aikaa ennen 1800-lukua on hyvin haasteellista. Tiloilla on voinut olla useita lyhytaikaisia omistajia ja ”Herrat” Turusta ja Porista himoitsivat paikallisia maita.

Kaikesta huolimatta ryhdyin tuumasta toimeen, vaikka tiesin aikaa voivan menevän jopa useita vuosia. Niin monen mutkan takana saattavat tilojen tiedot olla. Lisäksi kokonaisuus voidaan joutua kutomaan kasaan pikku lähteistä, saattaa olla kuin tekisi tilkkutäkkiä.

Onneksi olin aiemmista tutkimuksistani tehnyt muistiinpanoja ja pääsin talon vaiheisiin käsiksi jo muutamassa kuukaudessa. Tutkin arkistoista ahkerasti vanhalla ruotsin kielellä sulkakynällä ja musteella käsin raapustettuja voudin- ja läänintilejä, henkikirjoja, vähäisiä kirkontiedostoja ja tuomiokirjoja sekä aikaisempia kirjallisia tietoja kuin myös paljon muuta.

Monien selvittelyjen jälkeen pääsin viime keväänä vaiheeseen – käsikirjoitus. Erityisen hienoa oli löytää suuria kuolonvuosia 1695–1697 käsittelevä aikalaisten tekemä muistio. Se koski läheisesti Finpyytä ja erityisesti Kaharia. Tilan varhaismenneisyys näytti paitsi mielenkiintoiselta myös harvinaisen synkältä.

Olen pyrkinyt kirjoituksiini saamaan positiivisen sävyyn. Tuo suurten kuolonvuosien aika oli niin traaginen, että en pystynyt kerralla tiivistämään tietoa. Jouduin kirjoittamaan sen uudelleen ja uudelleen, jotta sain nämä fakta-asiat käsitettävään muotoon.

Kirjoitus ”Nälän runtelema Kahari” on läpileikkaus tilan historiasta noin 200-vuoden ajalta. Se nivoutuu tietenkin läheisesti koko Noormarkun historiaan. Tutustu Kaharia käsittelevään vaiherikkaaseen tekstiin yhdistyksemme verkkosivulla. Linkki oikealla olevassa valikossa.

Rauhaisaa Joulua ja hyviä lukuhetkiä toivoo:

Antero Perttula

antero.perttula@gmail.com